MountainsGreece

Χατζή

Το όρος Χατζή, με υψόμετρο 2.038μ, βρίσκεται στη νότια Πίνδο και ουσιαστικά αποτελεί το τελευταίο σύνορο πριν τα Άγραφα και τα όρη του Βάλτου. Στους πρόποδες του έχει κατασκευαστεί το φράγμα της Μεσοχώρας, με στόχο την εκτροπή του Αχελώου και την χρήση της δύναμης του νερού για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας- ακόμα ένα παράδειγμα ανθρώπινης παρέμβασης στη φύση, που αναμένεται να καταστρέψει μία τεράστια έκταση μοναδικού φυσικού κάλους, πλήττοντας ανεπανόρθωτα το τοπικό, και όχι μόνο, οικοσύστημα.

Οι σημαντικότερες κορυφές του βουνού είναι η Βρωμερή (1.995μ.), το Ξηροβούνι (1.833μ.) και η Κορυφή (2.038μ.). Ωστόσο, πολλές από τις χαμηλότερες κορφές παρουσιάζουν ιδιαίτερο πεζοπορικό και αναρριχητικό ενδιαφέρον. Το βουνό αποτελεί μια καλή πρόταση για όσους κάνουν τα πρώτα τους βήματα σε χειμερινό πεδίο, δεδομένου ότι οι δύο βασικές κορυφές προσεγγίζονται σχετικά εύκολα- αν και έπειτα από αρκετές ώρες περπάτημα.

Τα έλατα κυριαρχούν στο μεγαλύτερο κομμάτι του βουνού, ενώ μέσα σε ρέματα και φαράγγια φύονται και φυλλοβόλα δέντρα, όπως πλατάνια και καστανιές. Στην ευρύτερη περιοχή βρίσκουν καταφύγιο σπάνια είδη άγριας ζωής, μεταξύ των οποίων αρκούδες, λύκοι, αγριογούρουνα και αετοί. Οι δασικοί δρόμοι, που έχουν διανοιχθεί για να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες των κτηνοτρόφων, εκτείνονται μέχρι την αλπική ζώνη.

Η πιο δημοφιλής διαδρομή προς την κορυφή ξεκινάει από το χωριό Μεσοχώρα Τρικάλων. Το μονοπάτι, που οδηγεί στη βάση της κορυφής του βουνού αλλά και της γειτονικής κορυφής Βρωμερή, βρίσκεται στην άκρη του χωριού και η πρώτη ώρα πεζοπορίας είναι επίπονη λόγω της πυκνής βλάστησης. Κοντά στις κορφές, το μονοπάτι χωρίζει, και φεύγει αριστερά για την Κορυφή και δεξιά για την Βρωμερή.

Πιο χαμηλά, τα πολυάριθμα παλιά μονοπάτια, καθώς και αυτά που έχουν ανοίξει τα κοπάδια αιγοπροβάτων, είναι μάλλον παραπλανητικά, εξαιτίας της έλλειψης σηματοδότησης.

Κορυφή

(Κορυφή) 2.038μ.

Αποστάσεις

Αθήνα: 395χλμ.

Θεσσαλονίκη: 315χλμ.

Καταφύγια

Δεν υπάρχουν καταφύγια στο βουνό. Στη Μεσοχώρα θα βρείτε ενοικιαζόμενα δωμάτια και ένα ξενοδοχείο.

Προτεινόμενη διαδρομή

Μεσοχώρα – Κορυφή: Ξεκινάμε από την πλατεία του χωριού. Ανηφορίζουμε αριστερά, στη συνέχεια στρίβουμε δεξιά και έπειτα πάλι αριστερά ακολουθώντας τον δρόμο. Εκεί που ο δρόμος αρχίζει να κατηφορίζει υπάρχει ένα σπίτι με μεγάλη αυλή. Στο δεξί μας χέρι ξεκινά το ανηφορικό μονοπάτι. Ανεβαίνουμε μέχρι τον τσιμεντένιο δρόμο με τον μεγάλο σταυρό. Εδώ στρίβουμε αριστερά και ακριβώς απέναντι μας, στη διασταύρωση δύο δρόμων, αρχίζει το μονοπάτι. Η σιδερένια ταμπέλα που μας δείχνει τη σωστή κατεύθυνση δεν είναι ιδιαίτερα ευδιάκριτη.

Ακολουθούμε το μονοπάτι ανάμεσα στους κέδρους. Δυστυχώς, έχει καιρό να καθαριστεί και είναι αρκετά εύκολο να το χάσουμε. Σε αυτήν την περίπτωση, κατευθυνόμαστε προς τις κεραίες που βρίσκονται στο βάθος αριστερά μας, σε χαμηλή κορυφή. Εναλλακτικά, μπορούμε να ακολουθήσουμε τον δρόμο που φεύγει δεξιά από το μονοπάτι και στην πρώτη διασταύρωση να στρίψουμε αριστερά. Θα μας οδηγήσει σε μία στάνη κάτω από τις κεραίες. Τα σκυλιά της στάνης δεν είναι καθόλου φιλικά, και για να τα αποφύγουμε καλό είναι να στρίψουμε αριστερά λίγο νωρίτερα, ακολουθώντας το μονοπάτι που έχουν ανοίξει τα ζώα. Με λίγη προσπάθεια θα βγούμε δεξιά από την κορυφή με τις κεραίες.

Εκεί υπάρχει ορειβατικό σήμα και ένα εικόνισμα, που μας δείχνουν ότι είμαστε στο σωστό δρόμο. Μπορούμε να συνεχίσουμε ανηφορίζοντας στο δρόμο δεξιά μας μέχρι να βρούμε το ορειβατικό σημάδι, που θα μας οδηγήσει στο μονοπάτι, ή να ανεβούμε μέσα από το δάσος αριστερά από τον χωματόδρομο, να βρούμε το μονοπάτι και να φτάσουμε στην κορυφογραμμή. Υπάρχει ένα μονοπάτι χωρίς σήμανση, το οποίο ακολουθούμε προς τα δεξιά και μας βγάζει στο σωστό μονοπάτι. Προτείνουμε τη δεύτερη διαδρομή, αφού η πορεία πάνω στο δρόμο είναι σαφώς λιγότερο ενδιαφέρουσα, ενώ οι πυκνές φτέρες δυσκολεύουν την ανάβαση.

Στη συνέχεια φτάνουμε σε μεγάλους ορειβατικούς κούκους. Από εδώ προχωράμε πάνω στον αυχένα ακολουθώντας τα σήματα. Σε λίγο ξανασυναντάμε δασικό δρόμο. Περπατάμε για λίγα μέτρα στο δρόμο ενώ απέναντι βλέπουμε μία ξεραμένη βελανιδιά. Εκεί βρίσκεται το μονοπάτι. Ανηφορίζουμε και σε λίγη ώρα κατηφορίζουμε, παρακάμπτοντας τους κέδρους από τα αριστερά, και κατευθυνόμαστε προς τα δεξιά μέχρι να βγούμε στον αυχένα. Από εδώ εχουμε καλή θέα προς την κορυφή και η πορεία που πρέπει να ακολουθήσουμε είναι ξεκάθαρη.

Στο τέλος του αυχένα συναντάμε μία ξεβαμμένη ταμπέλα με πληροφορίες για την ανάβαση. Συνεχίζουμε έχοντας την κορυφή αριστερά μας και ανηφορίζουμε ακολουθώντας τα σήματα. Σε μερικά σημεία το μονοπάτι γίνεται απότομο. Σε λίγο συναντάμε άλλη μία ορειβατική ταμπέλα, που μας δείχνει τον δρόμο για τις κορφές Βρωμερή και Κορυφή. Εμείς θα ανηφορίσουμε προς τα αριστερά με κατεύθυνση τη σάρα, που φαίνεται στο βάθος. Συναντάμε ένα ακόμη ορειβατικό σημάδι και συνεχίζουμε περνώντας πάνω από τη σάρα- χωρίς χιόνια η ανάβαση δεν παρουσιάζει κάποια δυσκολία. Οδηγούμαστε προς το διάσελο, στρίβουμε αριστερά και σε λίγα λεπτά είμαστε στην κορυφή, από όπου φαίνονται τα Τζουμέρκα, το Αυγό, το Τσιγκόρι, τα βόρεια Άγραφα και άλλα βουνά. Η ανάβαση διαρκεί περίπου πέντε με έξι ώρες, ανάλογα με το ρυθμό βαδίσματος.

Ιστορικά στοιχεία

Στην τοποθεσία Μαλόραχη, δυτικά της Μεσοχώρας και σε υψόμετρο 1.335μ.), βρίσκεται ένα μνημείο αφιερωμένο στον κλέφτη και αργότερα αρματωλό Κατσαντώνη (Αντώνης Μακρυγιάννης), για τη νικηφόρα μάχη ενάντια στα στρατεύματα του Αλή Πασά Βεληγκέκα.

Αξιοθέατα

Το καλοκαίρι, μπορείτε να δροσιστείτε στα νερά του Αχελώου και να κατασκηνώσετε στις όχθες του, ακριβώς κάτω από το χωριό Μεσοχώρα. Στην περιοχή, σύμφωνα με τους κατοίκους, κυκλοφορούν αρκούδες, ενώ τα πρωινά στο ποτάμι ξυπνάει κανείς με τους ήχους των πουλιών που αναζητούν τροφή στα δέντρα.

Το ποτάμι διασχίζεται αρκετά εύκολα τους θερινούς μήνες, όμως τον χειμώνα φουσκώνει και γίνεται επικίνδυνο.

Χρήσιμα

Στη Μεσοχώρα θα βρείτε ταβέρνες για φαγητό ενώ το μοναδικό μπαρ του χωριού ανοίγει κάθε καλοκαίρι. Φούρνος και μπακάλικο δεν υπάρχουν, όμως καθημερινά περνάει φορτηγάκι με ψωμί και φρούτα από τα Στουρναραίικα. Στο χωριό Αρματωλικό, λίγο μετά το φράγμα, λειτουργεί και ψιλικατζίδικο. Σε κοντινή απόσταση βρίσκεται το χωριό Βουργαρέλι, όπου μπορείτε να απολαύσετε τον καφέ σας στην πέτρινη κεντρική πλατεία και να προμηθευτείτε τα απαραίτητα από το σούπερ μάρκετ, το φούρνο και το φαρμακείο.

Σκι

Δεν υπάρχουν χιονοδρομικά κέντρα, αλλά το βουνό προτείνεται για ορειβατικό σκι.